روش های برش بتن

برش بتن

برش بتن فرآیند برش و جداسازی قسمتی از بتن است که به کمک ابزار و دستگاه مخصوص توسط افراد متخصص انجام می شود. بر خلاف روش های قدیمی مانند استفاده از پتک، روش های جدید برش بتن سطحی مسطح و هموار ایجاد می کنند و فرآیند برش به دلیل استفاده از آب هیچ گونه گرد و غبار یا آلودگی به همراه ندارد. حالت های مختلفی برای برش بتن وجود دارد مانند برش قسمتی از دیوار جهت اجرای بازشو و یا برش دال و حتی کرگیری.

برش بتن فرآیند ایجاد بازشوهایی مانند در و پنجره در دیوارهای بتنی است که معمولا ضخامت دیوارها حدود ۳۰ سانتی متر است ولی در حالت کلی و با توجه به دستگاه مورد استفاده برای برش بتن محدودیتی در ضخامت مقطع برای برش وجود ندارد.

برش بتن می تواند به روش های مختلفی انجام شود ولی هر کدام از این روش ها نیازمند ابزارآلات خاصی بوده و باید توسط تکنسین های مجرب انجام شود.
برش بتن فرآیند نسبتا پر هزینه ای محسوب می شود. به صورت کلی اگر فرآیند ساخت و ساز بتواند به گونه ای انجام شود که نیازی به برش بتن نباشد و فضاهای خالی را بتوان با قالب بندی یا روش های دیگر اجرا نمود، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است که البته با توجه به محدودیت های اجرایی برخی اوقات این امر اجتناب ناپذیر می باشد.

برش بتن مسلح

برای برش بتن مسلح دستگاه و روش انتخابی باید با دقت بیشتری انتخاب شود. زیرا باید سیستم مورد نظر بتواند علاوه بر برش بتن، المان های تسلیح کننده آن یعنی میلگرد ها را برش دهد. علاوه بر آن با توجه به این که بتن مسلح بیشتر کاربرد سازه ای دارد و در محل هایی استفاده می شود که کاربرد سازه ای مد نظر باشد، انتخاب روش صحیح اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا باید دقت کافی داشت تا قطعاتی که در مجاورت قسمت بریده شده هستند، کم ترین آسیب را ببینند.

روش های برش بتن

روش های مختلفی برای برش بتن وجود دارند که در ادامه برخی از آن ها را بررسی می کنیم. انتخاب روش مناسب برای برش بتن بستگی به عوامل متعددی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به ضخامت مقطع بتنی، عضو سازه ای تحت برش و راستای برش، دسترسی به محل مورد نظر و امکان استفاده از ماشین آلات و ابزار سنگین، نوع بتن و میزان آرماتورهای آن اشاره کرد. از دیگر عوامل تاثیر گذار بر انتخاب روش برش بتن نیز می توان از میزان برش مورد نظر، امکانات موجود، شرایط اقتصادی و ایمنی و … نام برد.

برش بتن با واترجت

در این روش آب که معمولا ترکیبات دیگری نیز به آن اضافه شده است، از یک روزنه بسیار کوچک با فشار زیاد خارج می شود. در اثر فشار هیدرواستاتیک ایجاد شده سنگدانه های موجود در بتن از یکدیگر جدا شده و بتن دچار برش می شود.

در این روش از آب با فشار بین ۱۴۵۰۰ تا ۲۰۰۰۰ پوند بر اینچ مربع (معادل ۱۰۰ تا ۱۴۰ مگاپاسکال) استفاده می شود. با کمک فشار آب می توان بتن آسیب دیده را جدا نمود و یا بتن روی سطح را جدا کرد تا میلگردهای مدفون در آن را ارزیابی کرد. البته با استفاده از روش واترجت می توان مواد مختلفی را برش داد و حتی برای برش فولاد از آن استفاده می شود ولی با تنظیم فشار آب می توان قدرت آن را تنظیم نمود.

روش واترجت مزیت های زیادی دارد که از جمله آن ها می توان وارد شدن کم ترین آسیب به قسمت باقی مانده بتن به دلیل عدم ایجاد گرما در آن، ایجاد آلودگی کم در محیط، سرعت بالا، انعطاف پذیری در استفاده و … اشاره نمود.

برش سیمی بتن

در این روش، برش بتن به کمک یک سیم الماسه انجام می شود. برش سیمی بتن یکی از روش های جدیدی است که استفاده از آن در حال گسترش است. یکی از مهم ترین مزیت های آن امکان استفاده برای ابعاد بزرگ است که با کمک این روش می توان در سطوح مختلف عمودی و قائم و در ابعاد مختلف برش بتن را با سرعت بالا انجام داد.

از مزایای دیگر این روش می توان به برش مقاطع بتنی با ضخامت بالا اشاره کرد که همین امر سبب کارایی بالای آن در مقایسه با دیگر روش ها می باشد، برش بتن به صورت پیوسته و در زوایای مختلف و همچنین امکان استفاده در محل های مختلف به صورت عمودی و افقی نیز از دیگر ویژگی های این روش می باشند.
نکته قابل توجه در این روش تخصصی بودن فرآیند برش سیمی بتن است، اگرچه این فرآیند به کمک دستگاه اجرا می شود ولی تنظیم دستگاه بر اساس نیاز برش و اجرای آن به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد.
در این روش، سیم الماسه مثل یک مدار بسته عمل می کند، به این صورت که با ایجاد سوراخ در مقطع بتنی (در صورت برش دیوار) و یا حلقه کامل سیم دور ستون دو سر سیم توسط اتصالات مخصوص به هم بسته شده و یک مدار بسته را تشکیل میدهند، حال این مدار بسته توسط موتور دستگاه به چرخش درآمده و فرآیند برش آغاز می گردد، همزمان که با چرخش سیم الماسه در مدار مقطع بتنی بریده می شود با هدایت سیستم کنترل دستگاه رو ریل از مقطع دور می شود تا برش مقطع به پایان برسد.
حال در صورتی که سیم الماسه به هر دلیلی دچار مشکل شده و یا پاره شود، می تواند به شدت خطرناک باشد. بنابراین برای استفاده از برش سیمی بتن رعایت اصول ایمنی و از جمله رعایت فاصله با دستگاه در حال برش از نکات بسیار پر اهمیت می باشد.

برش بتن با لیزر

برش بتن با لیزر یکی از روش های برش است که قیمت تمام شده آن بسیار بالا است و به همین دلیل در پروژه های معمول زیاد از آن استفاده نمی شود. این روش دقت بسیار بالایی دارد و بیشترین کاربرد آن در محل های حساس مانند نیروگاه های اتمی است. در این نیروگاه ها برای جدا کردن یک لایه نازک از رویه بتن با دقت بالا از این روش استفاده می شود.
یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از این روش امکان کنترل آن از راه دور است. پس از نصب دستگاه در محل مورد نظر اپراتور در محل دیگری قرار گرفته و می تواند برش بتن را با دقت بالایی انجام دهد. این کار باعث می شود ایمنی این فرآیند بسیار بالا باشد.

از جمله مشکلات این روش نیز می توان به قیمت بسیار بالای تجهیزات مورد نیاز آن اشاره نمود. همچنین حرارت تولید شده بالا و عدم امکان برش بتن های ضخیم از دیگر مشکلات استفاده از این روش می باشند.